Salgs- og leveringsbetingelser for privatkunder

Nedenstående salgs- og leveringsbetingelser er gældende for

Spirpapir
Solsortevej 6, 6000 Kolding
Tlf.: 60221822
E-mail: kontakt@spripapir.dk.
CVR-NR: 36117079

Generelt

Disse salg- og leveringsbetingelser finder anvendelse for køb af varer og tilbehør i Danmark ekskl. Grønland og Færøerne og ikke brofaste øer.
Betingelser udgør, sammen med Spirpapirs ordrebekræftelser, det samlede Aftalegrundlag om Spirpapirs salg og levering af varer og tilbehør til køberen (”Aftalegrundlaget”).

Aftaleindgåelse
Du opfordres til at læse Spirpapirs Salgs- og leveringsbetingelser grundigt og gøre dig bekendt med de forpligtigelser og rettigheder, som Salgs- og leveringsbetingelserne giver.

Priser
Alle priser på www.spirpapir.dk er inkl. moms. Alle leveringer sker, med mindre anden aftale foreligger, til de på ordredagen gældende priser.

Betaling
Vi modtager betaling med kort (VISA, Dankort, MasterCard og Maestro) og MobilePay.
Vi tager ikke kortgebyrer. Beløbet hæves først på dit kort, når varen afsendes.

Ved bestilling af specielt fremstillede designs, kan Spirpapir opkræve fakturabetaling på forhånd.

Levering og fragt
Levering til privatkunder sker som udgangspunkt med GLS A/S til valgte GLS PakkeShop eller privatadresse.
Du kan altid se den samlede pris for fragtgebyr inden endelig bekræftelse af din ordre.

Fragtgebyr
GLS PakkeShop: DKK 45,00 inkl. moms
GLS Erhverv: DKK 55,00 inkl. moms
GLS Privat: DKK 70,00 inkl. moms

Der kan være undtagelser, pga. varens vægt eller størrelse. I de tilfælde er det angivet i ordrebekræftelsen.

Levering udlandet
Kontakt Spirpapir kundeservice på mail kontakt@spirpapir.dk.

Vigtige forhold ved levering
Pakker sendt fra Spirpapir med GLS afleveres mod kvittering.

I tilfældet at modtageren ikke er til stede når pakken ankommer, vil pakken blive indleveret til den nærmeste pakkeshop. Hvis forsendelsen ikke er afhentet i pakkeshoppen inden 8 dage, sendes den retur til Spirpapir. Ved ny udsendelse opkræves betaling herfor hos modtager i henhold til fastsatte gebyrer.

Ved levering bedes du foretage en grundig og omhyggelig undersøgelse af forsendelsen inden kvittering på fragtbrevet. Konstateres der ved undersøgelsen synlige skader på emballagen bedes dette straks ved modtagelse påføres fragtbrevet.
Eventuelle skjulte (ikke synlige) skader bedes anmeldes skriftligt og gerne senest 7 arbejdsdage efter modtagelse på mail kontakt@spirpapir.dk.

Leveringstider
Ordrer på lagervare, som sendes med GLS PakkeShop / GLS Erhverv / GLS privat sendes indenfor 1-3 hverdage.
Ved levering til Bornholm, Læsø og Anholt er leveringstiden én dag ekstra.

Enkelte varer kan have en længere leveringstid. Hvis tilfældet, vil det være oplyst. Bestilte varer sendes om muligt samlet.

Fortrydelsesret og returnering
Du har ret til at fortryde en aftale uden begrundelse inden for 14 dage.

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, hvor du får varen i fysisk besiddelse. Det er f.eks. den dag, hvor varen overgives til dig eller den er lagt i din postkasse, eller i skuret efter aftale med dig, den dag den er afleveret på din arbejdsplads eller du har hentet den i en GLS PakkeShop. Har du meddelt os, at en anden person (dog ikke transportøren) skal modtage varen på dine vegne, løber fristen fra denne person modtager varen.
Hvis du har bestilt flere varer i en ordre, og vi ikke kan levere varerne samtidig, løber fortrydelsesfristen fra du modtager den sidste vare.
Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag forlænges fristen til den følgende hverdag.
Har nogle af varerne tegn på brug inden for de 14 dage, så kan der være tale om en værdiforringelse, som reguleres i returbeløbet.

Afprøvning af varen og emballage
Du hæfter kun for en evt. forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, som den fungerer på.

Du må normalt undersøge varen på samme måde, som man kan og må i en forretning, men du må ikke tage den i brug. Beløbet du kan få tilbage afhænger af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.

Undtagelser til fortrydelsesretten
Levering af varer, som er fremstillet efter dine specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg tages ikke retur.
Ved bestilling af varer med personligt tryk og design, frafalder fortrydelsesretten og returretten ved påbegyndt produktion. Alle designs godkendes skriftligt af kunden inden påbegyndt produktion.

Bemærk: Erhvervskunder og offentlige kunder har som udgangspunkt ikke returret.

Sådan benytter du fortrydelsesretten
Du fortryder ved at give Spirpapir besked om, at du fortryder, du har 14 dage fra modtagelsen af varen til dette. Du skal sende en e-mail, hvor du oplyser, at du fortryder dit køb til kontakt@spirpapir.dk.

Du kan ikke fortryde ved at nægte at modtage varen eller ved at undlade at hente den uden samtidig at give os besked.
Fortrydelsesfristen er overholdt, hvis du sender din meddelelse om udøvelse af fortrydelsesretten, inden fortrydelsesfristen er udløbet.

Tilbagebetaling af dit fortrydelseskøb
Vi tilbagebetaler dine betalinger (det gælder dog ikke leveringsomkostninger) uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget din meddelelse om fortrydelse. Vi kan dog tilbageholde tilbagebetalingen indtil vi har modtaget varerne retur, eller til du har fremsendt dokumentation for, at varerne er returneret.

Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion.

Returnering og returomkostninger
Når du har givet os besked om, at du vil fortryde dit køb, har du 14 dage til at sende varen tilbage til os.
Du skal selv betale for returnering af varer, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten.

Vi anbefaler at du tilbageleverer varen i originalemballagen. Hvis den originale emballage mangler, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen.
Du bør desuden sørge for, at varen er forsvarligt indpakket, når du returnerer den. Du har nemlig selv ansvaret for pakken/varerne, indtil vi modtager den. Gem derfor postkvittering samt evt. track and trace nummer.

Returvaren sendes til:
Spirpapir
Solsortevej 6
6000 Kolding

Reklamation
Er der fejl og mangler ved den købte vare, f.eks. en design- eller produktionsfejl, finder købelovens regler anvendelse.
Du kan reklamere over mangler ved varen inden for 24 måneder fra leveringstidspunktet ved at henvende dig til os på kontakt@spirpapir.dk.

Beder vi dig sende varen retur, bedes du vedlægge en så detaljeret som mulig beskrivelse af hvad fejlen eller manglen omfatter, samt tydelige kontaktoplysninger (tlf.nr. og e-mailadresse).
Husk at varen altid skal sendes i forsvarlig emballage og at få en kvittering for afsendelse. Gem postkvittering inkl. oplysning om fragtomkostninger, samt evt. track- and trace-nummer.

Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Du bedes reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget fejlen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage. Husk også at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.

Snarest mulig efter vi har modtaget din reklamationsforsendelse, vil vi meddele dig afgørelsen.

Varen sendes til:

Spirpapir
Solsortevej 6
6000 Kolding

Undtagelser for reklamationsretten

Reklamationsretten bortfalder ved fejl, som skyldes forhold forårsaget af kunden, uheld, misbrug af varen, eller forkert opbevaring.

På grund af den variable natur af dyrkning og spiring af frøpapir, kan vi desværre ikke acceptere reklamationer baseret på spireprocenten. Eventuelle spørgsmål og rådgivning omkring såning og dyrkning af vores frøpapir kan sendes på kontakt@spirpapir.dk.

Produktansvar

Spirpapir kan kun være ansvarlig efter dansk rets almindelig lovgivning samt efter nedenstående forhold.

Spireprocent garanti
Spirepapir kan ikke garantere en specifik spireprocent for vores frøpapir. Spireprocenten afhænger af en række faktorer, herunder korrekt opbevaring, såningsmetode og miljøbetingelser, som ligger uden for vores kontrol. Derfor anbefaler vi vores kunder at have realistiske forventninger til spireprocenten og forstå, at den kan variere. Spireevnen i vores frøblanding kan holde mellem 1 og 5 år.

Opbevaring af frøpapir
For at sikre den bedst mulige spireprocent og langvarig holdbarhed, bør Spirpapirs frøpapir opbevares på en kølig, tør og mørk placering. Undgå direkte sollys, høj luftfugtighed og ekstreme temperaturer. Frøpapiret skal holdes utilgængeligt for børn og kæledyr.

Såning af frøpapir
Når du ønsker at så frøpapir, følg venligst disse trin for at øge dine chancer for succes:

Forberedelse af underlag:
Vælg en passende potte eller et område i din have. Underlaget skal være godt drænet og løst for at give frøene i papiret mulighed for at spire og slå rod.

Forberedelse af frøpapir:
Klip eller riv forsigtigt frøpapiret i mindre stykker efter behov. Dette hjælper med at give frøene adgang til jord og fugt, og de kan fordeles for at undgå at de vokser for tæt.

Såning:
Placer frøpapiret på det forberedte underlag og dæk det let med et tyndt lag jord eller pottemuld. Vand forsigtigt for at sikre, at jorden er fugtig, men ikke overvandet.

Miljøforhold:
Placér potten et sted med diffust lys og undgå direkte sollys. Hold jorden jævnt fugtig under spiring, og lad den ikke udtørre.

Tålmodighed:
Da spiringstiden kan variere, skal du udvise tålmodighed og give frøene tilstrækkelig tid til at spire. Overvåg og plej planterne omhyggeligt, når de vokser. Nogle af planterne er 1-årige, som blomstrer samme år. Nogle er 2- eller flerårige og blomstrer først 2. år.

Persondatapolitik og videregivelse af personoplysninger

Ved køb af produkter, tilbehør og løsninger registrerer vi følgende oplysninger: Navn, adresse, email, telefonnummer og evt. alternativ leveringsadresse. Registreringen benyttes til salg og levering af Spirpapir produkter og administration.
Vi registrerer og videregiver de personoplysninger, som er nødvendige for at kunne levere varen til dig.

Oplysningerne opbevares minimum fem år, idet bogføringsloven stiller krav herom.
Vi samarbejder herudover med en række andre virksomheder, som opbevarer og behandler data. Virksomhederne behandler udelukkende oplysninger på vores vegne og må ikke bruge dem til egne formål.

Konstateres det, at oplysninger om køber er forkerte eller urigtige, bliver de rettet eller slettet, hvorved behandlingen kan ske på et korrekt grundlag.
Det er frivilligt, om køber vil give Spirpapir de ønskede oplysninger, men Spirpapir er i så fald berettiget til at afvise betjening af køber.

Køber kan til enhver tid få oplyst de hos Spirpapir registrerede persondataoplysninger på køber. Hvis du mener, at oplysningerne er unøjagtige, har du ret til at få dem rettet. I nogle tilfælde har vi pligt til at slette dine persondata, hvis du beder om det. Det kan f.eks. være hvis dine data ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som vi skulle bruge dem til. Du kan også kontakte os, hvis du mener, at dine persondata bliver behandlet i strid med lovgivningen.

Du kan skrive til os på: kontakt@spirpapir.dk. Køber kan klage over Spirpapir behandling af oplysninger om køber til Spirpapir og til Datatilsynet.

Immaterielle rettigheder
Den fulde ejendomsret til alle immaterielle rettigheder vedrørende produkter og tilknyttede ydelser, herunder patenter, design, varemærker og ophavsrettigheder, tilhører Spirpapir.

Force majeure
SPIRPAPIR er ikke ansvarlige for force majeure.

Force majeure omfatter ethvert forhold, som hindrer opfyldelse af den, mellem Spirpapir og kunden, indgåede aftale, som Spirpapir ikke har kontrol over.

Salgs- og leveringsbetingelserne for privatkunder er senest opdateret 09.08.2023.